Makita, het Japanse merk dat al decennia bekend staat om zijn krachtige machines en innovatieve accutechnologie, heeft één missie: het werk van de bouwprofessional makkelijker maken. Wilbert Nass, sales- en marketingmanager bij Makita Nederland, deelt zijn visie op hoe Makita marktleider werd en hoe zij relevant blijven voor moderne bouwprofessionals.
Marktleiderspositie
Makita combineert robuuste kwaliteit met uitstekende service. Wilbert legt uit: “Ons gereedschap staat bekend om de betrouwbaarheid en het robuuste ontwerp. Mocht er toch iets misgaan, dan zorgen onze reparatiecentra in Eindhoven en Woerden ervoor dat machines binnen 48 uur weer operationeel zijn. Die service vinden we belangrijk, we ontzorgen onze klant waar mogelijk.”
En dat past goed bij de missie van Makita. Wilbert: “Onze missie is om het werk van de professional makkelijker te maken. Dit doen we met krachtige, duurzame gereedschappen die flexibel inzetbaar zijn. Daarom blijven we continu innoveren in bijvoorbeeld ons innovatieve XGT-platform en spelen we in op de behoeften van de professional.”
Luisteren naar de gebruiker
Makita betrekt gebruikers actief bij productontwikkeling. “De Japanse engineers komen langs om vragen van klanten persoonlijk op te pakken en mee te nemen in het ontwikkelingsproces. Een product komt pas op de markt wanneer het voldoet aan alle eisen op het gebied van kwaliteit, ergonomie en duurzaamheid. We nemen de feedback van klanten zeer serieus.”
Ergonomie en veiligheid
Wilbert: “De machines zijn zo ontwikkeld dat het de belasting op het lichaam vermindert.” Daarnaast zet Makita zich in voor veiligheid met geavanceerde technologieën zoals AFT en AVT, die trillingen en geluid verminderen. Ook biedt het merk stofoplossingen aan voor een gezondere werkomgeving. Wilbert licht toe: “Bij Makita is veiligheid een prioriteit. Onze machines worden uitvoerig getest om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn voor gebruik. Maar we gaan ook verder: we trainen onze klanten en geven de juiste gebruiksadviezen om de veiligheid en efficiëntie op de werkvloer te garanderen.”
Focus op duurzaamheid
De focus op duurzaamheid zie je op een aantal manieren terug in de machines van Makita. “De machines zijn zo ontworpen dat ze makkelijk te repareren zijn, indien nodig. Hierdoor kan een machine langer mee. Ook streven we ernaar om reserveonderdelen nog minimaal tien jaar beschikbaar te houden na het stopzetten van een product.”
Voor iedereen de juiste machine
De missie van Makita vertaalt zich in gebruiksvriendelijk gereedschap en een uitgebreid assortiment. “Makita biedt machines voor elke vakman, of je nu een timmerman bent, een installateur of een renovatiespecialist. Voor elke professional is er de juiste betrouwbare machine beschikbaar’’, aldus Wilbert.
De toekomst van Makita:bouwen aan een duurzame wereld
Met een blik op de toekomst wil Makita zich blijven ontwikkelen, vooral op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie. Wilbert voorziet een grotere nadruk op prefab en houtbouw. “We verwachten dat bouwbedrijven zich verder gaan aanpassen aan de behoefte aan duurzame materialen en technieken. Makita speelt hierop in door producten te ontwikkelen die aansluiten op de toekomstige vraag en innovaties”.
Dit jaar viert Makita Nederland haar 50-jarig jubileum. Het merk vierde dit al groots met haar klanten, maar blijft vooral vooruitkijken naar verdere innovaties en klantgerichte oplossingen. “Onze missie blijft hetzelfde,” sluit Wilbert af, “namelijk om presteren makkelijker te maken voor iedereen die met Makita werkt.”
Ik vind dit artikel: