Tegenwoordig is het gebruikelijk dat steeds meer apparaten in huis gegevens verzamelen via chips en sensoren. Deze wereld van verbonden apparaten wordt ook wel het Internet of Things (IoT) genoemd. Voor de gebruiker biedt deze ontwikkeling tal van voordelen, maar hoe heeft IoT invloed op de installatiewereld?
IoT heeft te maken met apparaten die onderling met elkaar verbonden zijn via een draadloze verbinding en zo gegevens uitwisselen. Die gegevens verschaffen de bewoner inzicht in het energie-, isolatie- en verwarmingsverbruik. Hoewel de bediening van de apparatuur steeds gebruiksvriendelijker wordt, vereist het uitlezen en interpreteren van de gegevens vaak technisch inzicht. Om klanten een goed advies te geven op het gebied van slimmer wonen, is het dus belangrijk om deze ontwikkelingen als vakman bij te houden.
Efficiëntie: tijd- en kostenbesparend
Energie besparen kan tegenwoordig bijvoorbeeld via een slimme thermostaat. De temperatuur kan op afstand worden afgestemd op de behoefte van de bewoner. Voor een installateur wordt de energiecontrole hierdoor ook eenvoudiger, want de gegevens kunnen op afstand uitgelezen worden. Het dagelijks werk van de installateur wordt hierdoor efficiënter en tijd en kosten worden bespaard.
Niet alleen de energiecommunicatie helpt de installateur in zijn werk. Ook de alarmsystemen en de verlichting draaien mee in de communicatie. Deurbellen en intercoms zijn gemoderniseerd om op elk moment een deur te openen voor een bezoeker. De toepassingen tonen het deurbeeld zodat de bewoner ongeacht de locatie in huis de keuze kan maken om toegang te verlenen.
Al deze smart-home apparaten kunnen vandaag de dag worden bediend middels switches of dimmers in een applicatie op de smartphone. Digitale communicatie vindt steeds vaker draadloos plaats. Hierdoor hoeven installateurs minder met bekabeling te werken.
In de praktijk
Alle data en communicatie wordt geregistreerd in een logboek. Bij een storing kan de installateur dus sneller de bron van de storing vinden zodat het probleem verholpen kan worden. Installateurs kunnen ook al eerder bij de plaatsing en installatie betrokken worden. Afhankelijk van de wensen en behoeften van klanten, kan een installateur op basis van zijn kennis en bekwaamheid advies op maat geven over de inrichting van de smart-home apparaten en systemen.
Dit betekent dus dat de installateur een steeds grotere rol gaat spelen voor de klant: de rol van zowel adviseur als installateur. Uitbreiding van de kennis en vaardigheden is hierbij belangrijk, want de installateur zal zich naast zijn vakkennis ook moeten verdiepen in de nieuwe vormen van informatie- en communicatietechnologie. Op deze manier zal de installateur slimmer wonen naar een hoger niveau tillen.
Meer lezen
- Vloer- en wandverwarming in alle ruimtes met Uponor
- Elektrische vloerverwarming in 3 stappen leggen
- Warm, warmer, warmst, warmtepomp
- Over drie jaar geen traditionele cv-ketel meer
- Kansen voor installateurs dankzij vergrijzing en verduurzaming
- Slechte installatie van 40% van de CV-ketels in Nederlandse huishoudens
- Energie besparen bestaande woning
- Alternatieven voor de cv-ketel
Ik vind dit artikel: