Wil je klant een grotere keuken? Of is hun huiskamer te klein? Dan is het van belang ze goed te adviseren over de mogelijkheden van een aanbouw. Met een aanbouw realiseer je namelijk op een makkelijke manier extra leefruimte in een woning. Het kost natuurlijk wel een deel van de tuin, maar dit is vaak de moeite waard!
Meer waarde
Met een aanbouw realiseer je niet alleen meer licht en leefruimte, maar ook meer waarde voor het huis. De waardevermeerdering varieert van 60 tot 100 procent van de kosten van de verbouwing. Jouw klant heeft er dus niet alleen plezier van terwijl hij zelf in het huis woont, maar ook als hij gaat verkopen.
Varianten
Naast de standaard aanbouw kan de consument ook kiezen voor een serre. Het verschil met een aanbouw, is dat een serre een op zichzelf staande ruimte is, waar een aanbouw een vergroting van bestaande ruimte is. Daarnaast is de functie van een serre om binnen een buitengevoel te creëren. Daarom bestaan ze voor het grootste deel uit glas. Dit is dus wel heel wat anders dan een aanbouw.
Aandachtspunten
Er zijn een aantal dingen die je met de klant moet bespreken als ze aan een aanbouw of serre willen beginnen. Hoe zorg je dat je de verwachtingen duidelijk krijgt? We zetten ze op een rij.
Het doel
Het doel van de ruimte is een belangrijk gegeven. Een keuken of badkamer in een aanbouw vraagt andere werkzaamheden dan een extra slaapkamer of een vergroting van de woonkamer. Vaak betekent een aanbouw ook wijzigingen in het huis zelf. Bespreek dit van tevoren duidelijk om verrassingen te voorkomen. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de muren en het plafond. Hoe wordt de nieuwe ruimte ingedeeld en moet er ook water komen? Ook zijn afspraken over elektra van belang.
Een architect
Een architect kan mogelijkheden zien waar zowel jij als vakman als de klant misschien niet aan denken. Misschien hebben ze al een architect, dan is het geen onderwerp voor gesprek meer. Zo niet, dan kan het een goed advies zijn om een architect in te huren voor de plannen voor een aanbouw.
Een fundering
Een fundering is niet altijd nodig, zoals bij een houten aanbouw. Bij een stenen aanbouw daarentegen is het verstandig om te zorgen voor een goede fundering. Anders kan er scheurvorming en verzakking ontstaan.
Vergunning
Een belangrijk adviespunt heeft te maken met de vergunning. Een aanbouw aan de achterkant van je huis is vaak zonder vergunning mogelijk, tenzij je in een monument woont. Voor de precieze regels kun je bij de Rijksoverheid en bij de gemeente navragen wat er wel en niet is toegestaan.
Uiterlijk
De aanbouw moet uiteraard bij het huis passen. Of de opdrachtgever nu kiest voor een houten of een stenen aanbouw, zorg ervoor dat de aanbouw past bij het uiterlijk van het huis. Gebruik dus exact dezelfde materialen of kies voor een contrast. Soms is het makkelijker om een contrast te realiseren dan op zoek
te gaan naar de exacte steen en precies dezelfde kleur voeg.
Licht en zonnepanelen
Misschien wil de klant nog meer licht in huis, adviseer dan een lichtkoepel of lichtstraat in het dak van de aanbouw. Tegenwoordig denken ook steeds meer mensen aan een duurzame manier om energie op te wekken. Als je aanbouw gunstig ligt ten opzichte van de zon kun je natuurlijk zonnepanelen installeren. Goed voor het milieu én voor de portemonnee.
Adviseren over een aanbouw; tips van echte vakmannen
Tips van Martijn
Het grootste voordeel van een aanbouw volgens ervaren vakman Martijn Teunissen van Teunissen Bouw & Onderhoud? “Je krijgt er een mooi stuk je ruimte bij.” Hij vertelt ons ook waar je volgens hem aan moet denken wanneer je een klant gaat adviseren over een aanbouw. “Je moet van tevoren in ieder geval alles goed overleggen. Voor mij is het al gauw duidelijk hoe een aanbouw eruit komt te zien, maar voor een klant is dat natuurlijk wel lastiger.”
Goed communiceren en overleggen met de klant is dus een must. “Als het toch niet helemaal goed gecommuniceerd is met de klant kan het zijn dat hij net een iets andere verwachting heeft dan ik. Kijk samen hoe groot het moet worden, wat het gewenste afwerkingsniveau is, of de bestaande pui erin blijft zitten, enzovoorts. Je kunt dan eventueel gebruik maken van een schets of tekening.” Zodra je van tevoren dus duidelijk uitlegt wat je gaat doen, kun je de verwachtingen afstemmen en voorkom je discussies.
Nog wat slimme tips van Martijn
- Reken de materialen van tevoren uit en laat de spullen tijdig komen.
- Maak gebruik van een kraan om sjouwwerk te voorkomen en werkzaamheden te combineren.
- Overleg met de buren van je klant over de aankomende verbouwing.
Tips van Maurijn
De sleutel tot een goede aanbouw is de fundering volgens vakman Maurijn Pet van Poly Pol technische projecten. “De eerste stap is kijken wat er moet gebeuren en dan beginnen we met de fundering. Mensen onderschatten nog wel eens hoe belangrijk dit is. Terwijl het juist belangrijk is om eerst uit te zoeken hoe de bodemgesteldheid is om een stevige aanbouw te realiseren.”
- Ga er als vakman vanuit dat jij de expert bent en dat de klant door jou geadviseerd wilt worden. Soms willen klanten iets heel graag, maar als vakman weet je of dat wel of niet kan.
- Wees altijd eerlijk naar de klanten toe. Klanten willen graag een goede, stevige aanbouw dus als vakman moet je hen vertellen wat daar voor nodig is. Anders kunnen er soms extra kosten ontstaan en dat zorgt vaak voor (onnodige) discussies.
- Als je een plan gaat maken, moet je van te voren goed bespreken met de klant wat precies de wensen zijn. Wat wil iemand waar hebben? Hoe moet de verbinding tussen de woning en de aanbouw worden
Ik vind dit artikel: