Uit recent onderzoek is gebleken dat veertig procent van de cv-ketels in Nederlandse huishoudens slecht is geïnstalleerd. Sterkin, het onafhankelijk keurmerk van installatiebedrijven, geeft dit aan. Pas in 2019 voert ‘Den Haag’ strenge regels in rond installatie en onderhoud van cv-ketels maar het is zeker verstandig om hier nu al op in te spelen richting potentiële opdrachtgevers.
Kansen voor de installateur
Kom je bij de klant voor een opdracht, probeer het onderwerp eens aan te halen. Attendeer consumenten erop dat onderhoud van de cv-ketel van levensbelang is. Het is tenslotte een stille sluipmoordenaar, vanwege de kans op koolmonoxidevergiftiging. Op dit moment mag iedereen een ketel zelf bestellen en monteren. Er zijn heel veel mensen die er geen verstand van hebben maar via internet het wel zelf doen. Geef aan dat dit niet verstandig is en dat er opleiding en bijscholing voor nodig is, maar ook regelmatige controles.
Ook leveranciers van ketels zien het belang van onderhoud in. Nefit stuurt bijvoorbeeld de consumenten een brief waarin gewezen wordt op het controleren van de ketel en of de ketel een nieuwe brander nodig heeft.
Zie ook het nieuwsbericht in de Stentor.
Meer lezen
- Help de klant op weg bij het kiezen van een cv-ketel
- Installateur van morgen
- Het belang van trainingen voor installateurs
- Warm, warmer, warmst, warmtepomp
- Vloer- en wandverwarming in alle ruimtes met Uponor
- Elektrische vloerverwarming in 3 stappen leggen
- Warm, warmer, warmst, warmtepomp
- Over drie jaar geen traditionele cv-ketel meer
- Kansen voor installateurs dankzij vergrijzing en verduurzaming
- Slechte installatie van 40% van de CV-ketels in Nederlandse huishoudens
- Energie besparen bestaande woning
- Alternatieven voor de cv-ketel
Ik vind dit artikel: