Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder uitlaatgassen (zero emissie zone).
Van Veldhoven: “Verschillende gemeenten willen vanaf 2025 graag een zero emissie zone voor stadslogistiek invoeren. Dat is een goede zaak voor het klimaat en onze longen. Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden. Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schoon busje of vrachtwagen. Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden.”
Landelijke overgangsregeling
Er komt een landelijke overgangsregeling voor ondernemers die in zo’n zone moeten zijn. Zij krijgen daarmee de mogelijkheid over te stappen op een uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen. Met die overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerst uit. Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daar met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt.
Subsidie voor overstap
Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er fiscale voordelen en komen subsidies beschikbaar. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.
Zones vanaf 2025
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen.
Uitzonderingen
Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben krijgen, mede in het licht van de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s. Eind 2029 voor vrachtwagens. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49 procent vermindering van de CO2-uitstoot.
Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.
Klimaatakkoord
In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 30 tot 40 grotere steden zero emissie zones invoeren voor stadslogistiek. De invoering van deze zones is een belangrijke stap om het vervoer schoner te maken. Het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog uitstootvrije voertuigen op de weg rijden.
Ongeveer een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland komt van het verkeer. In steden is wegverkeer op veel plekken de belangrijkste bron van luchtvervuiling die mensen direct inademen.
Ik vind dit artikel: