Bouwmaat organiseert samen met haar partners de Vakwerk Awards om vakmannen in het zonnetje te zetten. Dagelijks werken duizenden vakmannen aan geweldige projecten, veelal echt vakwerk. Met de Vakwerk Awards willen wij de waardering voor het ambacht onder de aandacht brengen. Voor 6 categorieën zijn meer dan 300 projecten aangemeld en op 25 mei worden de winnaars in de Jaarbeurs onderscheiden. Per categorie zijn drie finalisten gekozen door een aanbevelingscommissie. De komende week stellen we de genomineerden én de winnaars aan je voor. Hieronder het verhaal van de finalisten in de categorie Duurzaam Bouwen én de bekendmaking van de winnaar die op 25 mei tijdens het Bouwmaat XXL event in het zonnetje wordt gezet.
Duurzaam en luxueus overnachten tussen de boomtoppen – Gerard Roozenburg, Gerard Rozenburg Onderhouds- en Montagetimmerwerken
Een boomhut oefent op jong en oud een enorme aantrekkingskracht uit. Je waant je er onbespied en kunt van het uitzicht genieten. Wat nu als je erin kunt overnachten? En er ook nog kunt relaxen in een jacuzzi? Onmogelijk? Niet in vakantiepark Westerbergen. Daar is een Boomhut XXL gebouwd die van alle gemakken is voorzien, zelfs een vaatwasser, tv en douche.
Deze super-de-luxe uitkijkpost maakte deel uit van een project om de bosrijke provincie Drenthe te promoten. Vijf bouwduo’s gingen met elkaar de strijd aan om te bepalen wie de mooiste en beste boomhut kan maken. In januari 2018 kon op SBS 6 worden gevolgd hoe deze strijd is verlopen. Een van de deelnemende duo’s bouwde de hut die nu in vakantiepark Westerbergen door iedereen kan worden gehuurd.
Het totale gewicht dat op zestien boomstammen drukt, is gigantisch: naar schatting dertig ton. De boomstammen rusten op beton en zijn met draadeind in het beton vastgemaakt. Daardoor lijkt de enorme boomhut van 55-60 m² boven de grond te zweven. Het spreekt vanzelf dat bij het bouwen vooral hout als materiaal is gebruikt. Gekapte bomen zijn benut voor de buitengevel, de balustrade en de trap. Binnen bestaat 90% uit duurzame houtsoorten als red cedar, douglas en hardhout. Daarbij is isolatiemateriaal in de wanden en vloeren aangebracht. Als dakbedekking is gekozen voor sedum (vetplantjes) en voor dakleien van red cedar (hout). In het dak is een lichtstraat aangebracht van HR++-isolatieglas.
Twaalf weken zijn boomhutbouwers Gerard Roozenburg en Jeffrey Lake vorig jaar in de weer geweest met boormachines en slagtollen van Milwaukee en met diverse zagen, zoals een decoupeerzaag, invalzaag, kettingzaag en afkortzaag van Festool. Uiteindelijk heeft dit voor een unieke en duurzame slaapplek gezorgd. Zet een overnachting op jouw bucketlist!
Met een energieneutraal schip vaar je er wel bij – Erik van den Bergh, Erik`s scheepsinterieur bedrijf
Bij een bouwproject denk je al snel aan een klus in een rijtjeshuis of boerderij, maar er zijn ook genoeg schepen die gerenoveerd of verbouwd worden. Aan de Amsterdamse wateren liggen bijvoorbeeld maar liefst circa 2500 woonschepen. In 2017 kwamen daar drie nieuwe woonschipbewoners bij. Een fotograaf wilde met zijn twee kinderen voortaan graag permanent op het Buiten-IJ verblijven. Een kennis van hem had een scheepsinterieurbedrijf en ging met hem op zoek naar een geschikt schip. De keuze viel uiteindelijk op een zogeheten luxe motor uit 1923 van 32 meter lang en 5 meter breed. Het ruim zou worden verbouwd tot een energieneutraal onderkomen met voldoende lichtinval.
Het bijzondere aan scheepsverbouwingen ten opzichte van verbouwingen voor landrotten is dat er meer moet worden gemeten en er minder rechte gedeelten zijn. De eerdergenoemde kennis, Erik van den Bergh, had echter veertig jaar ervaring in de scheepsbouw en wist waarop hij zoal moest letten. Aan de tekentafel ontwierp hij een interieur met bovenin een lichtstraat van driedubbel hr-glas en met 22 zonnepanelen geïntegreerd in het dak. Aan boord zijn er twee slaapkamers, een badkamer en een open keuken annex woonruimte. Overal werd het ruim van een dikke laag isolatie voorzien: op het plafond 15 cm (steenwol en glaswol), aan de zijkanten 12 cm (steenwol) en op de vloer 5 cm (Kooltherm-PIR-plaat). De scheepsbouwer hield daarbij goed rekening met koudebruggen. Anders kunnen alsnog kou en/of vocht via het glas of stalen balken naar binnen dringen. Het binnenste van het schip, mét de isolatie, wordt als het ware ontkoppeld van de buitenste delen. Bij veel andere schepen schort het daar nogal eens aan. Voor een optimale isolatie is zelfs de gebruikte afdektape van groot belang. Bij dit schip is van goede gewapende 3M-alutape en Kip-tape gebruikgemaakt.
Na een halfjaar kunnen de fotograaf en zijn kinderen intrekken in hun plaatje van een woning. Ruim (stahoogte minstens 2,40 meter!), licht en energieneutraal wonen voor minder dan twee ton: kom daar elders maar eens om in Amsterdam.
En de winnaar is …
Duurzame boerderij uit de Gouden Eeuw – Rhon vande Velde, RHON
Kun je een eeuwenoude woonboerderij duurzamer maken dan een nieuwbouwwoning? Mede met die uitdaging in het achterhoofd begon aannemer Rhon vande Velde in 2014 aan een omvangrijke en ingrijpende verbouwing voor zijn zoon. Deze had namelijk zijn hart verpand aan een verouderde zeventiende-eeuwse boerderij aan de rand van Oosterhout. De vader kreeg bij aankoop het verzoek of hij tijd kon vrijmaken voor langdurige kluswerkzaamheden. Een halfjaar zou Rhon vande Velde uiteindelijk bezig zijn met het slopen en strippen van het interieur om het vervolgens tot in 2017 op te bouwen, op te knappen en te verduurzamen.
Er was geen gasaansluiting in de boerderij. Met het oog op duurzaamheid is gekozen voor een luchtwarmtepompsysteem. Tevens werd een ventilatiesysteem D aangelegd. Daarnaast is er nu een regenwateraansluiting voor de toiletten en is overal hoogwaardige isolatie aangebracht. Onder de vloer ligt 10 cm dikke PIR-isolatie, terwijl tegen de muren 12 cm dikke voorzetwanden van Faay W’all-in-One zijn geplaatst. Het isolatiemateriaal in het dak is van IsoBouw.
Een circa 400 jaar oude broodbakoven en andere authentieke interieurelementen bleven behouden in dit gemeentelijk monument. Voor de buitenkant werden zo veel mogelijk originele onderdelen benut om zo hetzelfde aanzicht te houden. Beschadigingen van de oorspronkelijke stenen waren ooit aangesmeerd met cement; daardoor was jammer genoeg vocht in de stenen getrokken. Met een Arbortech (steenzaagmachine) kon Rhon beschadigde stenen uitzagen. Met goede gevelstenen – vrijgekomen doordat de boerderij een glazen pui kreeg – werden de wanden vervolgens in oude staat hersteld.
Wat deze megaverbouwing extra bijzonder maakt, is dat Rhon vande Velde maar liefst 90% van het werk zelf kon doen. Deze allroundvakman is er bovendien in geslaagd om voor de boerderij uit de Gouden Eeuw een Rc-waarde van minimaal 5,0 m² K/W te bereiken, een isolatiewaarde die in de nieuwbouwwijk vlakbij niet wordt gehaald.
Stemmen
Rhon is als categoriewinnaar één van de kanshebbers op de eindoverwinning van de Vakwerk Awards en daarmee op een Ford Transit Custom. Vind jij zijn project het allerbeste? Kijk en like dan zijn filmpje op Facebook.
Bekijk ook de genomineerden en winnaars in de andere categorieën:
Ik vind dit artikel: