Iedereen doet er iets mee: social media. Privé, maar zeker ook zakelijk. Maar, waar begin je en wat levert het een bedrijf nu werkelijk op? Belangrijk om te weten: wie wil je bereiken en hoe presenteer je je bedrijf. Dat zijn overigens vragen, die je jezelf bij elke vorm van klantcommunicatie moet stellen. Van grote bedrijven tot zelfstandige vakmannen.
Een goede basis is net als bij de bouw van een woning essentieel. Zonder fundament geen mogelijkheid om uit te bouwen. Leg de focus op een of enkele onderwerpen waarmee je opvalt en die je ook waar kan maken. Hiervoor vraag je consequent aandacht via social media. Door foto’s te delen, relevante artikelen te liken en klanten hierover hun mening te laten vertellen. Koppel elke activiteit steeds aan je website. Laat zien waar je trots op bent.
Verdiepen in doelgroep
Vervolgens is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt: op Facebook, Twitter, Instagram en/of LinkedIn. En met welke vragen zij rondlopen. Wees slim en vraag het aan bestaande klanten. Dat is belangrijke informatie voor de strategie. Met die strategie bepaal je ook meteen je doelen. Denk aan naamsbekendheid vergroten, vindbaar zijn of het verhogen van offerte-aanvragen.
Maak slim gebruik van bestaande media. Op een eigen website kan je bijvoorbeeld je projecten toevoegen. Hiermee wordt steeds duidelijker waar jij goed in bent. Wees trots op je werk en deel het consequent en lus die updates meteen weer aan je eigen social media-kanalen.
Free publicity met aandacht
En wat dit dan allemaal oplevert? Free publicity, die structureel aandacht vraagt maar vooral een goede voorbereiding. Aanwezig zijn op social media omdat iedereen er iets mee doet, is geen goede motivatie. Maar, niks doen omdat je niet weet waar te starten, ook niet. Zie het als een kans en help jouw klant verder: offline en ook online!
Ik vind dit artikel: