Met hits als ‘Noodgeval’, ‘Stiekem’ en ‘Rommel’ bestormt Goldband de hitlijsten. Ook zijn ze niet meer weg te denken van de Nederlandse podia en festivals. Naast muzikale successen, zijn de heren achter de schermen druk bezig geweest om in samenwerking met Steel Blue een heuse eigen werkschoen te ontwerpen: Goldband x Steel Blue. Deze unieke schoen werd afgelopen 16 oktober officieel gelanceerd bij Bouwmaat Binckhorst XL!
Modeshow op werkschoenen
Goldband bestaat uit Boaz Kok, Karel Gerlach en Milo Driessen. Uiteraard is de band deze avond ook zelf aanwezig. Middenin Bouwmaat Binkhorst XL staat een klein podium met daarop en omheen een aantal zakken Knauf Goldband (uiteraard als knipoog naar de bandnaam). Daarvoor een rij stoelen voor een aantal exclusieve gasten van de avond. De spanning in de ‘zaal’ stijgt als de muziek aangaat en het podium in een mum van tijd wordt omgebouwd tot een heuse catwalk. Een aantal modellen met op het t-shirt ‘look at my shoes’ steelt vervolgens de show. Aan hun voeten, de exclusieve Goldband x Steel Blue. De ‘modeshow’ wordt aan elkaar gepraat door niemand minder dan televisiemaker, presentator en acteur Maxim Hartman. Op zijn karakteristieke wijze introduceert hij Boaz, Karel, Milo én de nieuwe schoenen: “Ik heb ze zelf ook aan, lekker maatje 46.”
Eindelijk zijn ze er
Na afloop spreken we de mannen over hun limited edition werkschoen die vanaf deze avond eindelijk online besteld kan worden. Hoe voelt het dat de schoen er nu echt is? Karel: “Dat is echt heel leuk. Ik wist niet zo goed wat ik precies van vanavond moest verwachten, maar ik ben heel blij verrast. Leuk om te zien dat ook anderen echt heel enthousiast op de schoenen reageren. Ik heb ze thuis ook regelmatig aan, ze zitten echt heel goed.”
Van de bouwplaats naar de studio
Maxim Hartman refereerde er al aan bij zijn introductie: de werkschoen is, net als de bandnaam, een verwijzing naar het stukadoorsverleden van de band. Voordat ze als Goldband de podia bestormden, waren de bandleden namelijk alle drie werkzaam in de bouw en vaste klant bij Bouwmaat Binckhorst XL. Het was voor de mannen tijdens de lancering weer even ‘thuiskomen’ op de plek waar ze vroeger hun werkdag begonnen. “Wij zijn Goldband, zingende stukadoors,” zegt Boaz. “Ex-stukadoors,” onderbreekt Karel hem. Boaz: “Wij maken hedendaagse Nederpop.”
Op de vraag hoe de bandleden bij elkaar gekomen zijn, zegt Karel: “We hebben elkaar ontmoet op de bouw. Onze vaders zitten in de bouw en wij gingen af en toe gezellig mee. Ik volgde op dat moment een muziekopleiding en hoorde Milo zingen op de bouwplaats. Dat klonk goed. Van het één kwam het ander en zo zijn we samen de studio ingedoken.” Boaz: “Karel en Milo waren al bezig in de studio, ik was op dat moment veelal bezig met schrijven en acteren en op een gegeven moment zijn we met z’n drieën om de tafel gegaan. Toen besloten we er echt voor te gaan.”
Een goed stucje muziek
Het stukadoors- en muzikantenbestaan lijken mijlenver uit elkaar te liggen. Toch nemen de mannen, naast de naam, een stukje mee. Karel: “Als je eenmaal begint met stucen, dan kun je niet stoppen. Je maakt je kuip en dan moet je gelijk door. Je gaat smeren en terwijl het droogt ben je bezig met een andere muur. Vervolgens ga je gladtrekken, je bent echt urenlang superhard aan het werk.
Dat hebben we meegenomen naar onze muziek. We gaan de studio in, zitten daar uren te knallen en gaan doodmoe naar huis. De volgende dag doen we dat weer. Het harde werken en doorzetten gebruiken we ook als we muziek maken.”
Unieke Goldband werkschoenen
Zo’n twee jaar geleden werd de band benaderd door Steel Blue voor een samenwerking. “Wij stonden daar direct voor open. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het een limited edition Goldband werkschoen moest worden. Echt een supertof idee, maar we hadden wel als voorwaarde dat we de schoen zelf mochten ontwerpen,” zegt Karel.
“We wilden graag goede werkschoenen ontwerpen in onze eigen stijl. Wij hebben Fabian Bredt, die ook veel van onze merchandise heeft ontworpen, gevraagd om met ons mee te denken over het ontwerp, de materialen et cetera,” vult Boaz aan.
“Uit verschillende ontwerpen hebben we de gaafste elementen gehaald om zo tot een vette schoen te komen,” legt Milo uit. Karel: “Het zijn werkschoenen, dus schoenen met stalen neuzen die voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften. De schoenen zijn bedoeld voor iedereen in de bouw, maar we kijken ook naar comfort. Je kunt ze dus ook dragen als je een biertje gaat drinken hier op de grote markt in Den Haag.” Lachend vult Boaz aan: “Wij zien het al helemaal voor ons, dat iedereen in Den Haag straks onze schoenen draagt op de bouw!”
Markante details
Als we ze vragen naar het ontwerpproces, neemt Boaz het woord. “We moesten het eerst eens worden over het silhouet van de schoen, bijvoorbeeld een laag of juist hoog model. Daarna zijn we gaan nadenken over de kleuren en materialen.” Karel: “Wij vonden het belangrijk dat de Haagse stadskleuren in het ontwerp terugkwamen.” Boaz: “Je ziet hier op de linkervoet aan de binnenkant een geel vlak en op de rechter is dat vlak groen.”
Lachend vult Milo aan: “Wij zijn trotse Hagenezen, dus ik vind het heel leuk dat het groen/geel in het ontwerp terugkomt.” Karel roept vervolgens: “Er zit ook nog een uniek detail verborgen in de
schoen. Een leuk gedichtje, geschreven door Boaz.” Boaz vult aan: “Je ziet nog veel meer grappige details. Er staat 070 op het label, in de veters komen de groen/gele kleuren terug en overal staat Goldband.” Karel: “Genoeg om te laten zien dat deze schoen van ons is.” Milo: “Het is heel onwerkelijk allemaal zo’n eigen werkschoen, maar ontzettend gaaf. Ik ben blij met de uitkomst, het is
een hele mooie schoen geworden met onze naam en de kleuren van Den Haag erop.”
Beperkte oplage
De schoenen hebben een beperkte oplage van 600 stuks. Op de release avond vliegen ze al lekker de aanwezige Steel Blue stand uit. En dat is niet zo gek: “De schoenen zijn limited edition, custom made door Goldband en ze zijn superveilig voor iedere vakman,” zegt Karel. Trots vult Milo aan: “Naast dat de schoenen hun doel dienen, zien ze er ook heel sick uit. Veel vrienden van ons werken in de bouw en vroegen ons dan ook al enthousiast wanneer onze werkschoenen verkrijgbaar zijn.” Sinds vanavond zijn ze er dan echt. Naast online via Bouwmaat.nl verkoopt Goldband een aantal stuks online via hun eigen officiële Goldband merchandise store. Milo: “Het is een droom die is uitgekomen, zonder dat ik wist dat het een droom was.” Karel: “Ik ben ontzettend blij met het resultaat. De schoen zit gewoon heel lekker, ze staan mooi en ze zijn top voor de bouw maar ook voor lifestyle. Ik ben gewoon trots.
Ik vind dit artikel: